De ce riscă unii șoferi doar pentru a face câteva economii?

Deși mi-am cumpărat o mașină second hand (la fel precum o mare parte din șoferii de la noi), încerc pe cât e posibil să o fac să fie cât mai ok din punct de vedere tehnic. De aceea de când am cumpărat-o, s-au dus destul de repejor banii, iar asta pentru că – după cum ar zice alții – încerc să fac unele mofturi. De fapt, eu nu privesc mofturile ca pe simple pretenții, ori fițe, ci mai degrabă ca pe niște investiții pentru viitor.

Am prins și o perioadă nasoală care nu se termină prea curând. Iar asta deoarece am luat-o cu anvelope de iarnă noi, deci nu avea rost să le țin și vara. Pe lângă faptul că nu ar fi fost atât de bune, le-aș fi uzat degeaba. Așa că o primă problemă sau un moft care necesita bani a fost achiziția de anvelope vară. Inițial, fiind lovit de costul achiziției mașinii, a actelor și drumurilor făcute, am zis că voi cumpăra anvelope sh, dar apoi m-am răzgândit.

M-ar fi ajuns vreo 200-300 de lei anvelopele sh, un cost nu foarte mare, dacă facem comparația cu cei 700 de lei cât am dat pe anvelopele noi. Apoi m-am gândit că e foarte probabil ca vara viitoare să fiu nevoit să cumpăr alte anvelope de vară, deci ajungeam undeva la 600. Fără costul schimbării, echilibrării șamd. Mi s-a părut deci mai convenabil să dau acum 700 de lei pe niște anvelope noi, pe care probabil le voi folosi 3-4 sezoane, decât să dau o dată la un an, sau la doi, 300 de lei pe anvelope sh. Plus că mă simt mai sigur la drum cu anvelope în stare bună.

Și totuși, observ că vânzarea de anvelope SH devine o afacere din ce în ce mai profitabilă. Numai în Botoșani sunt N locuri de unde poți cumpăra anvelope aduse de pe afară, sau chiar de la noi. Recondiționate sau nu, cert e că nu sunt noi. Poate că vara mai merge, dar mulți merg pe aceeași variantă și iarna, ceea ce mi se pare destul de grav.

Dacă ar risca numai când vine vorba de anvelope poate că nu ar fi așa rău, însă de obicei tot aceștia sunt cei care riscă la orice capitol, indiferent că e vorba de frâne, motor sau caroserie. Și riscul e de neînțeles mai ales atunci când costurile nu sunt cine știe ce. Pentru 2-300 de lei unii preferă să nu schimbe plăcuțele de frână decât atunci când sunt uzate de tot, riscând deci să rămână fără frâne exact când le e lumea mai dragă.

Să nu mai zic că unii nu schimbă nici o piesă până când nu crapă de tot, cu toate că poate în timp crapă și altele doar pentru că nu a vrut să schimbe o singură piesă atunci când dădea semne de oboseală. E lipsă de logică însă faptul deoarece pe lângă faptul că riști propria piele, e clar faptul că la un moment dat economiile pe care le faci riscând, vor avea ca urmare doar niște costuri mai mari.

Add Comment